Etusivu Päiväkirja Kuvia projektista Lähetä postia
Cobrakuva
Cobrakuva
Cobrakuva
Sivu 4
|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|


Päivä: 19.1.04
Moottori on purettu täysin osiin ja todettu kunnoltaan hyväksi. Koneeseen päätettiin tehdä hieman muokkauksia nyt kun se kerran on sopivasti palasina. Merkittävin on kaasuttimen korvaaminen 6-piste ruiskulla. Koko imusarja vaihdetaan 2.8i sierran imusarjaan. Lisäksi asennetaan lievä ruiskun virinokka-akseli sekä uudet nostajat ja venttiilinjouset. Koska kanavat ovat kansissa ja imusarjassa täysin eri kaliberia niin ne vietiin koneistamolle kohdistettavaksi ja muutenkin hieman viimeisteltäväksi. Muita osia puhdistetaan kokoajan. Läppärungonkin purin kokonaan puhdistusta varten. Pakokaasunkierrätysjärjestelmä on aika inhottava sillä sen jäljiltä kaikki on "mukavassa" karstassa. Lienee turha mainita että mokomaa EI käytetä tässä. Tiivisteiden saaminen oli hieman hankalaa mutta onnistui kuitenkin, männänrenkaat meinasivat tuottaa ongelmia mutta nekin saatiin. Pian pitäisi kansien olla valmiita ja muutenkin osat alkavat olla kunnossa, joten pian voidaan päästä kokoamaan.

Cobrakuva

Päivä: 7.2.04
Armottoman tahkoamisen jälkeen osat ovat kunnossa. Lohkoa ja kansia lukuunottamatta myös maalattuja. Vaihteisto ja imusarja hopeanharmaalla, venttiilikannet keltaisella ja muut mustalla. Näyttää hyvältä! Lohko on pukissa kiinni ja kiertokanki ja männät ovat paikoillaan. Hieman tykytyksiä tuli kun yksi männän öljyrengas sanoi naps kesken asennuksen. Tottakai juuri puoli tuntia takaperin roska-auto vei vanhat kaatikselle ja kovasti sanottiin että olisi melkeimpä suomen viimeiset männänrengassarjat käsissä. Onneksi koneistaja löysi vastaavanlaisen öljyrenkaan jostain ja homma saatiin kuntoon. Hieman jännitystä aiheutti myös nokka-akselin laakeri, joka oli ottanut hieman siipeensä purkuvaiheessa. Sellaista ei myöskään löytynyt mistään. Onneksi vaurio ei ollut suuri niin saimme sen kunnostettua. Kun nokka-akselikin suvaitsi saapua niin kokoaminen voi alkaa. Venttiilinjouset ovat vielä matkalla mutta on tässä hommia ennen kuin niitä tarvitaan. Homman edistämiseksi puhdistimme etuakseliston osat ja käytimme ne hiekkapuhalluksessa, senkin takia kun moottorin osien saapuminen tuntui kestävän niin jotain piti saada aikaiseksi.

Cobrakuva Cobrakuva Cobrakuva

Päivä: 24.2.04
Kyllä kokoaminen on aina hauskaa. Vihdoin saa laitella vaivalla putsattuja osia yhteen ja nähdä jotain kaunista. Etuakseliston osat tuli puhalluksesta ja nehän maalattiin samantien. Etujouset käytettiin valssauksessa ja niitä lyhennettiin 20mm, jotta auto olisi sopivalla korkeudella. Rälläkkäjouset eivät oikein maistuneet tällä kertaa... Myös venttiilinjouset suvaitsivat saapua ja samalla keikalla nappasin mukaan yhen kappaletta Autronic ECU:n. Nokka-akselin ajoittamisessa meni yksi koko ilta kun kokeili vähän kaikkea ja korjaili ajatusvirheitä. Lopulta uskomme saaneemme sen kohdalleen... Tämän jälkeen homma oli varsin yksinkertaista kokoamista. Palikkaa toisensa jälkeen kiinni eikä edes tullut mitään ongelmia vastaan. Nyt moottori on runkoonasennuskunnossa. Kuten myös vaihteisto. Jarrusatulatkin on kunnostettu, toisessa satulassa oli toinen mäntä varsin jumissa. Kun se vihdoin lähti liikkeelle päätimme vaihtaa mokoman uuteen. Jos vaikka jarruttaisi, mitä edellinen ei ollut varmasti tehnyt. Asensimme jarrusatuloihin myös levityspalat jotta mahtuu tuuletetut levyt. Koska myös lähes kaikki puslat on asennettu alkaa rungon esiinottaminen olla käsillä!

Cobrakuva

Päivä: 9.3.04
Runko on otettu esiin! Alkaa tuntua siltä että hommasta tulee vielä jotain. Kokoaminen aloitettiin etuakselistosta kun kerran kaikki osat oli käsillä kunnostuksen jäljiltä. Jousien asentaminen osottautui mielenkiintoiseksi sillä jousipuristimet eivät mahduneet tukivarsien väliin, joten piti keksiä jokin muu konsti niiden asentamiseen. Muutamien kokeilujen jälkeen oikea tyyli löytyikin. Asensimme alatukivarren runkoon kiinni ja kiinnitimme siihen ylätukivarren pyörännavan kanssa. Tämän jälkeen asetimme jousen paikkaansa ja nostimme tunkilla alatukivarresta, jolloin rungon paino aiheutti sen että jousi painui kasaan. Tai ei ihan pelkkä rungon paino, toisen piti mennä istumaan päälle ettei runko noussut liian aikaisin. Näin saimme nostettua jousta kasaan tarpeeksi että ylätukivarren sai asetettua kiinnikkeisiinsä. Samalla kun jousi oli kasassa asensimme iskarin. Sitten tunkki pois ja voilá, homma kasassa! Jarrut olivatkin sitten tiukkasti sovitettu sillä uudet jäähdytetyt levyt tulivat sen verran sisäänpäin että jarrukilvet piti jättää pois. Myös jarrusatulat veivät runsaahkosti tilaa sillä taunuksessa ne eivät ole muutenkaan tunnu olevan pieneksi suunniteltuja ja nyt niissä on vielä levityspalat niin vaikka ne holkeilla siirrettiin sisemmäs ei tilaa satulan ja renkaan kiinnityspinnan välille jäänyt kuin milli tai pari. Raidetankoa ei saanutkaan asentaa ihan suoraan sitä ku ei ollut vielä puhdistettu. Putsaamisen arki iski jälleen. Vakaajatankoakaan ei saanut vain ruuvata paikoilleen sillä rungossa ei ollut kiinnitysreikiä, englannissa ei kuulemma mokomaa tankoa ole joten koska runko on siellä tehty ei tangolle ole suunniteltu kiinnitystä. Pari reikää ja jenkaamista onneksi korjasi asian ja kun raidetankokin saatiin kuntoon, voitiin molemmat osat asentaa. Etuakselisto onkin näin valmis! Seuraavaksi onkin moottorin vuoro, johon ehdimme jo asentaa vauhtipyörän ja kytkimen sekä nostaa sen ja vaihteiston rungon keskelle lattialle. Suunnitelma on yhdistää ne rungon alla ja nostaa ylös paikkaansa pakettina.

Cobrakuva

Päivä: 20.3.04
Moottori on paikallaan. Homma oli yllättävän helppo, lattialla hieman sovitteli vaihteistoa paikalleen ja työnsi sen moottoriin kiinni. kun se oli pultattu paikoilleen niin paketti kiinni nosturiin ja ylös, vaihteistoa hieman avitti tunkilla että nousi tasaisesti. Muuten hyvä mutta moottorinkannakkeet eivät sopineetkaan moottoriin... vaikea sanoa mitä oli hitsattu pieleen ja miten mutta öljytikun puolelle ei kumpikaan korvake sopinut. Toisessa ei ollut lovea öljytikkua varten ja toinen sopi muuten mutta korvake sojotti ylöspäin. Selvittämisen jälkeen todettiin järkevimmäksi vaihtoehdoksi rälläköidä toisesta palasta sen verran pois että öljytikku mahtuu sen ohi. Sitten vain kiinnikkeet paikalleen ja se oli siinä. Tämän jälkeen asensimme taakse bensapumpun, suodattimen ja keruusäiliön ennen kuin taka-akseli olisi tiellä. Nyt on taka-akselin kokoaminen menossa, jarruputket on jo taivuteltu paikoilleen. Taka-alatukivarsiin porattiin reiät takavakaajatangolle sillä tässä vuosimallissa moista ei vielä ollut. Ei tarvitse sitten paikallaan porailla niitä.

Cobrakuva

|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|