Etusivu Päiväkirja Kuvia projektista Lähetä postia
Cobrakuva
Cobrakuva
Cobrakuva
Sivu 5
|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|


Päivä: 6.4.04
Tasaisen hitaasti etenevää kokoamista. Palikkaa saa ainakin hankkia jatkuvasti kun jotain puuttuu. Taka-akseli on nyt ripustettu paikoillensa. Jouset väsättiin jostain Volvon takajousista, joista katkaistiin muutama kierros ja siistittiin päät. Homma teetettiin jottei tulisi mitään puolitekoisia rälläkkävirityksiä ja lopputulos onkin sen näköinen että kertomatta ei tiedä muokkauksesta. Iskaritkaan eivät sopineet suoraan kun eivät ole taunuksen. Homma saatiin kuntoon sorvaamalla muutamat soviteholkit. Alatukivarsien sovitus runkoon oli jokseenkin jämpti joten vasaraa tarvittiin ja sovituksessa piti hieman hyppiä rungon päällä. Meni ne sinne kuitenkin. Jarrutehostin on paikallaan ja myös jarruputket on asennettu, ilmata ei voi kun takajarrujen kokoaminen ei oikein aukea ja käsijarruvaijerit ei ole vielä valmiita. Nekin kun pitää tehdä kahdesta yhdistelemällä. Poljinasetelma menikin jarrutehostimen kanssa samalla ja ohjauspylväskin löysi väsäämisen jälkeen paikkansa. Konehuoneen johtosarjaa on mallailtu paikoilleen, kunhan siitä ensin sai irti uskomattoman tiukkaan pinttyneen lian. 30 vuotta tekee tehtävänsä. Akun paikka on vielä pohdinnan alla, alunperin se oli kuskin puolella edessä mutta tässä tapauksessa se on surkea vaihtoehto ahtauden takia. Lähinnä mietinnän alla on matkustajan puolelle eteen tai tavaratilaan. Onneksi akulle meneviä johtoja on vain muutama niin niistä homma ei ole kiinni. Lämmityslaitettakin on alettu muokkaamaan, aloittaen lehtien poistosta, joita olikin tarpeeksi pieneen pihaan. Startti ja laturikin purettiin täysin palasiksi ja putsattiin, laturista vaihdettiin laakerit kun pitivät hieman ääntä. Vielä 30v jälkeen löytyi laakerit samoilla koodeilla SKF:n valikoimista!

Cobrakuva Cobrakuva

Päivä: 18.4.04
Nyt on tallissa hieman ahdasta. Haimme korin jemmasta talliin kun alkoi olla tarvetta mallailla palikoita myös sen suhteen paikalleen. Se olikin isompi kuin muistimme. Lämmityslaitteen kotelot on paikallaan, tuuletinta pitää hieman muokata jotta se mahtuu paikalleen ja venttiilikoppa pitää irrotella lämmittimen kennon asentamiseksi. Pitikin unhottaa moinen. Johtosarjaa on kääritty mustaan teippiin ja kiinnitelty. Ei se niin puhtaaksi tullut että olisi sellaisenaan näkyviin jättänyt. Onneksi vain konehuoneenpuolella se on nähtävissä. Jarrutkin on kasattu ja ilmattu. Kyllä ne palikat sinne sitten saatiin pienellä avustuksella sopimaan. ECU:n johtojakin aseteltiin ja pohdiskeltiin, konehuonen johtomäärä tuplaantuu kunhan ne on paikallaan. Syyläri käytettiin happokylvyssä ja maalattiin.

Cobrakuva

Päivä: 28.4.04
Johtosarja aiheuttaa päänsärkyä. Saa olla tarkkana että mitä menee ja minne ja mistä ne sinne menee. Nyt kuitenkin muutamaa johtoa lukuunottamatta kaikki on paikallaan. Kun kaasupolkimenkin poljinpinta suvaitsi saapua on kaikissa polkimissa pinnat paikallaan. Kaasupoljin on tosin vielä asentamatta kun sulakerasia tuli asennettua ehkä hieman tielle. Pitää sovitella. Onneksi en ehtinyt ECU:n virtareleitä asentaa koska olisin asentanut ne juuri väärään paikkaan. Hankalaa tämä sovittelu. Ohjauspylvään totesimme olevan päin honkia ja sovittelimme sen uusiksi. Akku päätettiin asentaa tavaratilaan ja sille tehtiin kiinnikkeet pellistä. Istuu hyvin. Syylärikin on mallailtu paikoilleen, hieman pitää säätää ettei ota konepeltiin kiinni. Virranjakajaa metsästetään urakalla kun tuntuu olevan varsin kivenalla mutta eiköhän se jostain putkahda. Pakosarjojakin aloitimme tekemään ja vasemman saimmekin kasaan. Vielä kun saisi hitsisaumat pitämään niin olisi valmis, ainakin nyt tiedän mikä ero on ammattihitsarin ja minun tekemällä saumalla...

Cobrakuva

Päivä: 20.5.04
Työt hieman haittaa rakentelua mutta pikkuhiljaa edetään. Hieman hidasta muutenkin kun ei uskalla vaan mäiskiä osia paikalleen ettei mene väärä osa väärään paikkaan. Tai tyhmässä järjestyksessä. Kaasupoljin löysi paikkansa ja ECU:n releetkin sopi paikalleen. Virroituksia varten asensin lisäsulakerasian, jolla sai kivasti myös haaroitettua virtajohtoja. Kaasuvaijeri oli liian lyhyt joten se piti vaihtaa. Tilalle tuli jonkin nelikkotanen vaijeri, jota piti sitäkin muokata liikeradan kasvattamiseksi. Ratti, varustetuna pikakiinnityksellä, on jo paikallaan ja vaihdekepinkin päätimme survaista paikkaansa. Vaihdevälinlyhentimellä tietenkin. Bensaletkut on paikallaan ja bensatankki saatiin juuri. Tehty rosterista ja tilavuutta n.45 litraa. Kardaani on pian tulossa lyhennysreissultaan ja virranjakajakin suvaitsi löytyä. Kunhan se ja flekti saadaan paikalleen voidaan moottoria ryhtyä herättelemään! Pakosarjatkin kun ovat jo paikallaan. Kunhan kone on hörähtänyt voidaan kori laskea päälle. Sitäkin on jo hieman hiottu mutta vielä on hinkaamista edessä. Muutaman kerran se tosin on jo käynyt päällä mittauksia varten.

Cobrakuva Cobrakuva

Päivä: 10.6.04
Kone on saatu käyntiin! Melko tarkalleen vuosi projektin aloituksesta kone heräsi jälleen. Pieniä ongelmia tosin siunaantui ennenkuin tähän ilonhetkeen päästiin. Ensinnäkin päätimme purkaa virranjakajan puhdistusta varten ja tietenkin sen ratas hajosi irroituksessa. Koska korvaavan löytymisen arveltiin olevan vähintäänkin mielenkiintoista päädyimme käyttämään vanhan jakajan ratasta. Tosin ensin piti sorvata keppiä hieman pienemmäksi kun reikä oli erikokoinen. Lopulta jakaja kuitenkin saatiin kasaan ja paikalleen. Flektikin löysi paikkansa siinä välillä. Bensatankin laitto osoittautui ongelmaksi kun tarvitsimme sen ja keruusäiliön väliin 25mm halkaisijalla olevan letkun 90asteen kulmalla. Sellaista ei vain missään tuntunut olevan. Yhdestä paikasta sellainen löytyi mutta se tuli aina huomenna joten lopulta päätimme laittaa vain putken keruusäiliöön ja lorotella sinne bensaa. Mittarit kiinnitin nippusiteillä rungon päälle ja sitten oltiinkin valmiita starttailemaan! Läppäri kiinni ECUun ja yrittämään. Jonkinaikaa piti pyöritellä bensapumppua jotta tavara saatiin kiertämään. Lopulta kone heräsi jytisemään! Kierroksia se ei tosin suostunut keräämään vaan yritti sammua aina kun sille tarjosi kaasua. Lisäksi sähköt oli pielessä ja auto ei sammunutkaan virta-avaimesta! Piti sitten vaihteella tukahduttaa. Säädimme koneelle lisää bensaa ja lopulta se otti kierroksia. Tosin sähköt sitten pissi taas ja flekti ei käynyt. Tämäkään ei vielä hidastanut vaan kytkimme sille suoraan virrat. Lopulta homma piti lopettaa kun kone ei suostunut jäähtymään tarpeeksi vaan flektistä huolimatta otti lämpöä, syynä kurttuun mennyt vesiletku. Ensiherääminen kuitenkin tapahtui ja mitenkään paljon ei ongelmia loppujenlopuksi ilmennyt joten sitten vaan vikojen kimppuun...

Cobrakuva
Video starttauksesta. (DivX 5 ) Koko 10Mb.

|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|