Etusivu Päiväkirja Kuvia projektista Lähetä postia
Cobrakuva
Cobrakuva
Cobrakuva
Sivu 9
|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|


pkirja pkirja

Päivä: 13.7.05
Auto on jälleen liikenteessä! Vihdoinkin! Edellisellä viikolla asensimme loputkin puuttuvat osat. Lisäksi päätimme heittää vanhat putket sen verran paikalleen että saisimme koekäytettyä konetta. Kone saatiin heräämään hetkeksi mutta lähes tyhjäksi haihtunut tankki tarkoitti että bensapumppu ei saanut kehitettyä tarpeeksi painetta. Eikä meillä ollut tarpeeksi bensaa jotta tankkiin olisi oikeasti saanut jotain. Seuraavana päivänä tankkasimme lisää ja nyt kuului että pumppu sai bensaa. Kunhan piti aluksi bensatankinkorkkia auki, huohotusputkesta ei tullut alkajaisiksi tarpeeksi helposti korvausilmaa. Ja niin lähti konekin käyntiin! Ja kävi kiltisti. Jäädytysjärestelmää ilmailtiin ja katsottiin että kaikki toimi kuten piti. Sitten kävimmekin heittämässä muutaman lenkin. Tuli todettua että uudet putket todella tarvitaan, nämä kun vuotivat kuin seula ja meteli oli karmea. Lisäksi jousien asettuessa maavara tipahti 5cm korkeudelle. Takajouset jäivät nyt varsin hyvälle tasolle joten ainakaan niitä ei tarvitse lyhentää. Näissä tunnelmissa oli hyvä odotella seuraavaan viikonloppuun jolloin saimme apua uusien putkien tekoon.

Ja niitähän sitten todella tehtiinkin koko viikonloppu tiiviiseen tahtiin. Mutta tulivat valmiiksi. Nyt putket ovat kiillotettua rosteria ja ne tulevat kyljen läpi joten maavaraongelmat ovat historiaa siltäosin. Sisällä on koko suoran osuuden reikäputkea ja koko pituudelta ympäröity villalla. Lisäksi kylkiputkien ja pakosarjojen väliin tehtiin laipat jotta liitos olisi helppo jos putket pitää purkaa tai haluaa tehdä esim uudet pakosarjat. Pissapojan säiliö piti siirtää putken tieltä ja sille pitää vielä löytää uusi paikka. Ajanpuutteen vuoksi putket eivät ole aivan lopullisessa kiillossa mutta sitä parannetaan talvella. Mutta nyt auto on hyvinkin ajokunnossa! Ja putkien ääni tuntuu todella onnistuneelta. Tyhjäkäynnillä se on ehkä hieman kova mutta vauhdissa juuri sopiva murina. Ja kun ottaa kierroksia kuulostaa kuin peto heräisi, juuri sopivan matalalla tavalla eikä päristen kuten vanhat. Vielä on kuitenkin hieman tekemistä. Laturi ei vieläkään oikein lataa kunnolla ja kone vuotaa kansien ja lohkon välistä turhan runsaasti öljyä. Lisäksi käydään säädättämässä kone ja suuntaamassa renkaat uusiksi. Lisäksi toinen kylkiputki ei tullut aivan oikeasta kohtaa reikää ja ottaa välillä koriin kiinni joten sitä pitää hitusen muokata. Lämmötkin pysyvät paremmin kurissa kuin aikaisemmin, ainoastaan pitkähkö kaupunkiajo helteessä, jota on nyt riittänyt, lämmittää konetta hieman liikaa. Se kuitenkin jäähtyy todella hyvin kunhan hetken saa ajaa tasaista vauhtia. Tästä on oikein hyvä jatkaa.
pkirja

Päivä: 29.9.05
Ja taas! Hyvänaikaa sitä sitten ajelua kestikin. Hauskaa oli. Nyt auto on kuitenkin ollut n. kuukauden palasina tallissa. Tällä kertaa syynä nokka-akselin katkeaminen! Eräänä kirjaimellisesti kauniina päivänä auto hyytyi mystisesti kesken ajon. Pienen selvittelyn jälkeen näytti että se ei anna kipinää. Auto siis hinurilla tallille ja selvittämään. Epäilimme anturivikaa, jolloin ECU ei osaisi antaa kipinää. Kävimmekin antureiden johtoja lävitse. Virranjakajan anturia tutkiessa huomasimmekin hälyyttävän seikan. Virranjakaja kun oli käsin pyöriteltävissä. Siispä moinen irti ja tutkimaan mikä siinä on vikana. Yllätykseksi jakaja osoitautui täysin ehjäksi. Seuraavaksi kurkistus josko nokka-akselin ratas olisi vioittunut. Ei näyttänyt sekään huonolta. Hämmentyineinä tutkaillessamme kokeilimme ratasta sormella ja yllätäen se heilui. Tässä kohtaa vika alkoi olla hyvinkin selvillä. Siispä auto pukeille ja moottori pois ja palasiksi. Sieltäpä paljastui katkennut akseli. Murtuma oli edestäpäin katsottuna heti toiseksi viimeisen laakerin jälkeen. Tällä hetkellä lohko on koneistamolla odottamassa uusia nokka-akselin laakereita, sillä ainakin yksi vioittui selvästi ja muutkin päätimme vaihdattaa. Lisäksi tarkistetaan nokkalinjan suoruus. Itse nokka-akseli lähti englantiin katsastettavaksi valmistusvirheen varalta. Katsoo miten tässä lopulta käy. Kesän ajelut on kuitenkin auttamatta ohi. Keleistä ja osien saapumisista riippuen auton joko voi vielä katsastaa nyt syksyllä tai sitten se siirtyy kevääseen.

pkirja

Päivä: 27.11.05
Auto on jälleen kasassa. Osat saapuivat Englannista yllättävän ripeästi. Tosin eivät löytäneet mielestään mitään vikaa nokka-akselista joten täysin takuuna se ei mennyt. Onneksi kuitenkin reiluilla alennuksilla. Lisäksi selvisi että jostain syystä oli tullut hankittua vanhaan aihioon hiottu nokka. Nyt tämä kuitenkin muutettiin ja uusi nokka on tehty uuteen aihioon. Nokka-laakerit vietiin koneistamolle, jossa ne asennettiin paikalleen ja sitten olikin vuorossa tuttua rutiininomaista koneen kasaamista. Samalla vaihdoimme öljynpaineanturin säädettävään malliin koska vanhan toiminnasta ei ollut varmuutta ja toimivanakin se varoittaa vasta kun painetta ei todellakaan enää ole. Tositilanteessa paine on kerennyt olemaan liian alhainen jo ennen sitä. Säädimme anturin siten että painevalo saattaa tyhjäkäynnillä vilkahdella mutta kierroksilla valon ei tule syttyä. Sytytysennakkoa emme säätäneet aivan kohdilleen siksikin että kaikki säätäminen pitäisi tehdä ulkona ja ilma alkoi olla turhan kylmä. Kone kuitenkin kävi nätisti. Öljyvuotojakaan ei liiemmin näkynyt. Tosin harmillisesti lohkon etupäästä, yläosasta vuotaa senkin edestä joten keväällä sekin pitänee irroitella ja tiivistää uudestaan. Lisäksi startin johdossa on jotain pientä kontaktihäiriötä sillä starttinappia saa välillä naputella varsin kauan ennenkuin alkaa tapahtua. Tuulilasikin on mennyt halkeamaan pahasti. Nämä ongelmat päätettiin kuitenkin jättää kevääseen. Auto saatiin näillä eväin katsastettua ja on nyt talviteloilla. Keväällä korjaamme muutamat havaitut viat ennenkuin auto otetaan ajoon. Ja toivomme että se sen jälkeen kestäisi edes koko kesän.



Päivä: 30.6.06
Edellisestä onkin jo vierähtänyt tovi, joskin ei hirmuisesti ole tapahtunutkaan ennenkuin lähiaikoina. Kun kesän ensimmäiset lämpimät päivät saapuivat, otettiin auto jälleen työn alle. Ensimmäiseksi kävimme öljyvuodon kimppuun, joka tietenkin vaati lohkon etupään irroituksen. Samalla tarkistelimme nokka-akselin ajoituksen sillä epäilimme sen olevan pielessä koska tyhjäkäynnillä pakosarjat tuuppasivat hehkumaan punaisina! Ja tarkastelun jälkeen huomasimme että ratas oli tosiaan lipsahtanut hampaan pieleen. No, tulipa samalla korjattua joten ei ylimääräistä häslinkiä siitä. Operaation jälkeen uudelleenkasaus kiinnittäen erityistä huomiota tiivistämiseen. Startin vian oletimme johtuvan rikkinäisestä solenoidista mutta koska pääsimme käsiksi todella halpaan tehdaskorjattuun starttiin päätimme ottaa koko hoidon ja löimme sen sellaisenaan paikalleen. Uusi on myös tehokkaampi joten starttauskin on reippaampaa. Yllätykseksi vika ei sillä korjaantunutkaan. Pitkän pohdinnan jälkeen syyllinen olikin starttinappi, joka ei kestänyt läpimenevää virtaa vaan oli pikkuhiljaa kipinöinyt itsensä hajalle. Vika korjaantui uudella napilla. Lisäksi öljyvuoto tuntui korjaantuneen mutta nyt alkoikin öljypohja tihkutella turhan paljon. Oma vika tosin kuin löimme vanhoilla tiivisteillä kiinni. Pohjan irroitus ja tiivisteiden vaihto ja nyt tuntuvat vuodot olevan lähes olemattomia. Tosin yksi jäähdytinveden letkun klemmari ei ole kunnossa ja tiputtaa mutta se pitää vaihtaa kun kerkiää. Myös pyöränkulmat käytiin uudelleensäädättämässä sellaisessa paikassa jossa asia varmasti osattiin. Kulmat olivatkin aivan metsässä. Nyt kun kulmat ovat kohdallaan auto kulkee aivan eri tavalla ja on huomattavan mukava ajaa.
Inhottavin juttu on että moottori päätti täksi kesäksi kehitellä jälleen uuden vian. Jos konetta kierrättää 3000rpm tai yli pidempiä jaksoja niin se alkaa "röpöttämään" ja pitää outoa mekaanista ääntä. Vika korjaantuu kun koneen sammuttaa noin 30sek ajaksi. Kaikenlaista on koitettu mutta vikaa ei ole löytynyt. Yksi epäily on öljyt, jotka ovat ehkä turhan ohuet. Tästä viitteenä myös huomattavat venttiiliäänet vaikka välykset ovat kohdallaan. Seuraavaksi kokeilemme jämäkämpiä öljyjä ja jos se ei auta pitää konetta jälleen purkaa vian etsimiseksi.



Päivä: 30.8.06
Edellisestä ei paljoa ole tapahtunut. Vikaa ei ole vielä löydetty. Moottoriin vaihdettiin tehokkaampi öljypumppu ja jämäkämmät öljyt sekä laitettiin RVS käsittely. Käsittely ei ole aivan vielä päässyt lopulliseen vaikutukseensa mutta vikaan ei mikään edellisistä ole tuntunut vaikuttavan. Tosin ilmojen ollessa näinkin hyvät ollaan enemmän keskitytty ajelemiseen kuin pelkkään vianetsintään. Uusien öljyjen ja pykälää pienempien välysten johdosta venttiiliäänet ovat käytännössä kadonneet. Näillä eväin todennäköisesti ajellaan loppusyksy ja talven aikana murehditaan lisää.


|Edellinen| |Hakemisto| |Seuraava|