Subaru Leone




Eräänä vuodenvaihteena eräs tuttumme totesi että oli aika hankkiutua käyttöautona olevasta Subarusta eroon. Uusi auto oli jo hankittu eikä verojen takia halunut pitää rekisterissä eikä myöskään ollut innostusta myyntirumballe joten otimme auton tietenkin huostaamme. Vaikka olimme aikaisemmin todenneet että etuvetoinen on tylsä montulla ja Subarussa kaiken lisäksi käsijarru vaikutti eturenkaisiin, totesimme että lahjahevosen suuhun ei katsella. Autossa oli tekniikka kunnossa mutta pellit olivat kovaa vauhtia katoamassa ympäriltä. Autossa oli myös monttuautoille harvinaisia herkkuja kuten keskuslukitus ja ohjaustehostin. Käytössä auto osoittautui erittäin hyväksi käynnistyjäksi, jolle yli 20 asteen pakkaset eivät tuntuneet missään. Lisäksi tehostetulla ohjauksella se kääntyili ketterästi ja eteni hangessakin yllättävän vakaasti.

Takavedon puute teki autosta tietenkin rallailuun varsin kelvottoman mutta auto löysi kavalkaadissamme paikkansa varsin pian. Helppo ajettavuus, farmarin tilat ja varmatoimisuus tekivät Subarusta enemmänkin työjuhdan, jolla liikuteltiin ihmisiä ja tavaroita ympäriinsä. Kun vielä samoihin aikoihin aloimme porukalla harrastelemaan videokuvaamista niin Subaru pääsi useaan otteeseen toimimaan kuvausautona vakaan etenemisensä tähden. Lisäksi kun poistimme takaluukun niin tuloksena oli verraton tavaroiden liikuttelija sekä kuvausalusta. Ja esiintyy auto myös videolla varsin paljon.

Niin verraton kuin auto monessa suhteessa olikin, tuli sillekin aika lähteä. Tosin hieman ennenaikaisesti. Eräänä viikonloppuna olimme jälleen jäällä kuvaamassa autokohtauksia. Jää oli hyvin sileä ja liukas. Kuvausten loppupuolella yksi kuskimme lähti Subarulla hakemaan kameramieheltä, jolla oli piste kiven luona, tavaraa. Tässä kohtaa kuintenkin auton onnettomassa kunnossa olevat nastarenkaat koituivat tuhoksi. Kiveä lähestyttäessä autosta katosi hallinta. Kuski yritti 100m matkan jarruttaa sekä ohjata mutta mikään liike ei yllättäen vaikuttanut kulkuun. Lopputuloksena törmäys kiveen. Auto ei sinänsä kärsinyt suuria vaurioita, nokka tietenkin kasassa, syyläri solmussa ja moottorista öljynsuodatin katosi jonnekin. Auto kuitenkin oli käyttökelvoton. Varsin kauan säilytimme mutta lopulta totesimme ettei meillä olisi pitkään aikaan aikaa tehdä sille mitään joten lopulta kärräsimme sen romuttamolle pois tilaa viemästä.

Teknisiä tietoja:
Malli: Farmari
Moottori: 1.6, 4syl Boxer
Vaihteisto: Manuaali, 5 vaihdetta.