Talbot Horizon




Talbotti oli ensimmäinen monttuautomme. Jossain kohtaa keksimme että pitäisi saada mökille joku halpa romu, jolla voisi rauhassa rallailla ympäriinsä. Emme kuitenkaan löytäneet mitään takavetoista autoa sopivaan hintaan joten tyydyimme etuvetoiseen. Ja auton piti olla vielä lähellä koska meillä ei ollut mahdollisuutta traileriin joten auto ajettiin myyjältä tallille. Jälkeenpäin voi todeta Talbotin olleen tähänastisista monttuautoistamme kallein. Ja varmaankin huonoin. Pelleiltään auto oli kunnossa ja konekin toimi mutta vaihteistosta oli kakkosen synkrot rikki ja vaihdetta ei saanut ilman rusahdusta päälle. Ennen mökille vientiä autoa kokeiltiin hieman muokata. Paljoa emme voineet tehdä sillä silloin autotietämyksemme oli olematonta.

Konetta yritimme piristää räpläämällä kaasutinta, sillä tuloksella että seokset todennäköisesti olivat täysin metsässä ja hevosia ei senkään vertaa kuin aiemmin. Myös ilmanottoa muutimme muokkamalla ilmanputsarikoteloa ja tekemällä konepeltiin toimivan scoopin. Teoriassa ilmaotto ainakin parani. Pakoputkiston katkaisimme puolestavälistä ja laitoimme vain yhden pöntön. Lisäksi poistimme vararenkaat painon vuoksi. Lisäksi keksimme muuttaa takalasin ilmanohjaimet valojen kulmakarvoiksi. Valoluomiahan oltiin jo keksitty asentaa.

Tällä kokoonpanolla raillailtiin muutamia kertoja ja huomasimme että etuvetoisesta ei liiemmin iloa rallailussa ole. Lisäksi asensimme sen ainoan äänenvaimentimen väärin juuri auton keskelle, joten se hakkautui varsin hajalle. Kauaa ei autolla keretty monttuja kierrellä kun moottori leikkasi kiinni. Syynä varsin osuma-alttiina oleva öljypohja, joka sitten osuman saikin ja vuosi öljyt pois. Varoitusvalo kyllä paloi mutta päättelimme sen vilkkuvan vain omiaan. Lopulta auto päätyi palokunnan harjoituspaikalle, jonne vielä silloin sai romuautoja jättää pelastusharjoitusvälineiksi.


Teknisiä tietoja:
Malli: 5D
Moottori: 1.3, 4syl OHV, 8venttiiliä
Vaihteisto: Manuaali, 5 vaihdetta.